Chambers

Saturday, October 17, 2009

Jangan pakai semata-mata formaliti!


Entri kali nih,specially dedicated to myself and anyone yang terasa diri tuh wanita yang beragama Islam...at first,takut jugak nak post entri nih,cus based on what i've seen,sape yg buat entri camnih akan dikecam habis habisan.but,lets just say aku dah tak tahan sgt dah nih.mungkin sbb curiousity aku nih tinggi,i just feel like i have to understand everything.termasoklah alasan yang xmasok akal~

Seriously,aku nak taw.aper perasaan korang biler tgk kawan korang yg elok pakai tudung kat kelas,kat luar freehair?muka comel jeh pakai tudung,pastuh kat Friendster,Myspace,Facebook,Tweeter ke aper,kepala dah bogel!kalau kita amek gamba freehair, tak berdosa ke kalau orang tgk?yeke?sebab tuh eh,korg buat
camtuh?one more thing.kenape korg still pakai tudung pegi kelas kalau kat luar tak?sorry,aku tak berani nak tnya korang,i'm afraid that i might hurts your feeling.aku ingat perbuatan tuh berdosa,tapi entahlah...takkan korang tak tahu kan...klu korg tahu,mesti korg takkan buat.memandangkan korang buat,aku anggap korg assume x salah lah sumer tuh,kan?


Korang nak tahu?Mase mula-mula masok uitm dulu,aku dengan roomates rasa lega sgt...masing-masing bersyukur,sebab ktorg masing-masing walaupun taklah kuat mana iman,semua bertudung.then,i came into a thinking...kenapa majoriti orang ader bad impression pada pompan yg freehair nih?i mean,kenape mesti ade stereotyping? bukannya org x bertudung tuh,jahat semuanya...ader yg baru balek Mekah lagi tuh.tgk lah artis2 malaysia.i leave that for u to think about it~
cute Pictures, Images and Photos

Lagi satu,aku bersyukurlah budak pompan klas aku semua bertudung di kelas.Alhamdulillah. Tapi,setiap kali balik bilik,aku asyik dgr roomates aku citer psl dorg punyer classmates yg freehair.dorg ckp,dorg takot ter-effect dgn minah tuh sumer.kat kelas sopan je bertudung, walau baju ketat nak mampos ker,kain belah ker,still ader niat nak pkai tudung.kat luar?perghhh...serious rambut dorg lawa!So,aku srh laa roomate aku nih tanye,kenape kat kelas bertudung kat luar freehair?laser tak mulot aku?no lah...aku just curious.

"Saya dah biasa mase sekolah dulu pakai tudung.Saya pakai tudung kat kelas sebab nak respect ilmu"


Bagus niat dye.respecting the knowledge.Kat luar kelas,tade formal education,so no need to respect anything,then no need utk pkai tdg lah,kan?am i right?ok.lesson #1 for today.roomate aku marah kalau aku kutok alasan daknih.dye ckp,"ok lah tuh,at least dye respect.siket2 dulu,nnt baru pkai full."org respek agama kot?klu asas dah slh wey,aku tak taw nak ckp aper. I'm not yet a religious lawyer neither an alim.
cute Pictures, Images and Photos
Another case is where some students hanya pakai tudung pada hari jumaat.nih,tak yah cakap kenapa,i can guess.nak respek hari jumaat,kan???very well.siap pkai baju kurung lagi.alahaiii...isnin,selasa,rabu,khamis,sabtu n ahad tak yah respek.orang xpegi sembahyang jumaat hari tu.em,kiamat pon bukan hari tuh jugak,kan?ape lagi...orang cakap,budak freehair nih,tak bertudung sbb nampak tak lawa,lelaki tak nak flirt.OMG!aku tgk dorg tuh sumer masing-masing cantik dan lawa je semua.kalau pakai tudung lagi lawa daripada aku kot!haha...entahlah...

walaupun aku perempuan.honestly,ader beza kalau aku pandang girls freehair dengan yang bertudung labuh semua.sejuk je mate aku tgk,rase selamat,rase sebak pon ader.aku bila lagi?i keeps on asking the same Q to myself dah lamer dah.ader niat tuh,tp aper pulak nnt tba2 brubah.mungkin nanti.suatu hari nanti,pasti.tangguh la Fynn...tangguh,bagus sgt lah tuh...
BTW cikEPAL ader buat entri psl perempuan tak bertudung nih,Niesah pown ader jugak,kot? sadly,ader org komen,"suka hati dorglah.hal dorg"nak kate bodoh kasar sgt kot...takkan tak tahu tanggungjawab seorg muslim?amar makruf,nahi munkar~mmg la sng ckp,benci je dgn hati...solution.yang tuh selemah-lemah iman.bukan option korg untk pilih nk iman tggi ke,sdrhana or low.ko igt game ke aper?itu maksudnya iman korg tuh lemah,sbb takot akn benda lain,takot nak laksanakan perintah Allah.Oleh itu,aku try mencegah dengan kata-kata.walaupun benda nih bukan dlm bentuk lisan.

p/s: semoga kita semua mendapat hidayah untuk berubah ke arah sesuatu yang lebih baik.aminn.

3 comments:

niesah la! niesah!! said...

huh..tell me about it...
kadang2 i rasa hati dorang keras mcm kerikil kot..x suke org nasihat atau tegur..konon yakin satu hari nanti dorang akn fully pkai tudung..but kenytaanya dorang x berusaha pon nk smpai tahap tu..tunggu hidayah la sgtt kaaan..

n..ada kalanya dorang tuh dah terlalu terbawa-bawa dgn hidup x pkai tudung dorang smpaikan syg sgt baju ketat,jeans ketat,rmbut lawa dan pndangan lelaki yang tergoda..

yg buat i rase lagi x sedap hati utk cakap bnda2 mcm ni adalah org2 sekeliling i,kawan2 baik i semua pon mcm tuh..i dah la berdmping ngn dorang..pastuh kalo i x dpt betolkan org,dorang plak jadi bahan i x dapat tegor org len.. mcm "eleh..u nasihatkan i,tegor i x pe,habiskan kawan u tu?rumate u tu,yg selalu lepak dgn u tu??"

kdg2 i rase mcm nk give up je ngn org2 cmnih..tapi x baik lah plak kan..xkn nk membenci dlm hati je sdgkan i boleh dapat lebih daripada selemah-lemah iman..

i x taw laaa...tp kan..bile bace entry u kan..istighfar.istighfar..i baru sedar...blog i dah x bnyak entri berunsur dakwah n islamik..haih!!

Fynn said...

Niesah,hunnn...
mungkin niesah pnh dengar ungkapan nih...
"hati manusia kalau lama-lama tak dijaga,akan jadi hitam dan keras"
sbb tuh kwn2 kiter tuh,mcm xde kesedaran siket.
bkn xde,lmbt smpai...considering dorg pnya lifestyle,parents n etc~
mengenai hidayah,
sebenarnya bukan utk dinanti,tp utk dicari...
hnya hamba2 yg terpilih je yg dpt hidyh nih,
klu laa asyk defy n xder usha lansong,xkan tuhan nak kasik kiter,kan?
mcm kterlah,contohnya:
dh dpt hidyah psl keburukn kapel.
alhamdulillah kita percaya dgn jnji tuhn,
mmg dugaan mmg sukar,tp dunia nih kan, satu persinggahan je...

mslh yg sama.kawan... :)
i know,mmg ssh,nk jage hati lg 1 hal,kn?
so,i came out with a solution,
klu kwn baek sng,i ckp lps jeh...
klu yg xberape baek tuh,disebabkan literal xphm,
kite ckp kias2.klu xsedar jugak...
at least kte dh jlankn tggjawab kiter.
Niesah tau?klu kiter nmpk org tuh buat dosa,tp x tegor,
nnt akhirt dye akn carik kiter,tny knapa x betulkn dye mse kt dunia dlu...
tmbh lah 1 bumbung,dose tangung sesama(utz saye ckplah)
nktego org lain,tego je,xkesah la dorg nk ckp cmtuh,
klu niesah perasan,dorg r trying to use red herring.
nak ubah topic so dat dorg xkena.bjk x? ;p

jgnlah give up.u hev a strong personality.
itu kan,consider as ibadat kn?
mane lah tau,1hari nnt,
berkat niesah yg slalu tazkirah kt dorg,
pntu hati dorg tbuke,dpt phale tuh...

xperlu selalu dakwah&islamic,asalkan xbercanggah,memadai :)

p/s:slh silap tlg betulkan...

niesah la! niesah!! said...

fuuuhhh!~ panjang komen u...
rase mcm nk lawan je kePANJANGan komen u..hoho...
ikutkan pemahaman nisah x de yg salah dgn ape yg fynn ckap tuh...insyaAllah xde info2 yg salah..

itulah masalhnya,dorang tahu dorang kene bertudung,jaga aurat semua tuh tp dorang x berusaha nk capai ke tahap tu,in other words x cari hidayah la kan..tp i harap setakat mane i pkai skrg nih insyaAllah boleh consider ok dan diterima as "menutup aurat spenuhnya"..
mane taw.kot2 ade bhagaian terdedah ke,terseksi ke..wallahualam..

kalo pasal kawna tu x perlah...as long as kite dah tegor,dah bukan dosa kita dah,tapi dosa mereka yang x mahu ambil iktibar dari nasihat kita..tp kdg2 tuh ade je manusia2 yg tetap degil even kite ckp lepas pon..

doa-doa je lah..semoga mereka diberikan hidayah dan dibukakan pintu hati utk lebih dekat kepada-Nya...insyaAllah suatu hari dorang sedar gak n berubah..

;)