Chambers

Sunday, July 10, 2011

Not bersih enough.

First, no political shit needed here,gracias. And if I were to join the assembly, I would dress up as Spongebob.

Since  minggu lepas, asal aku jejak kaki kat Kangar je, memang bersepah publisiti graffiti tak jadi yang invite pergi bersih dekat dinding-dinding bangunan. Al maklum lah, setiap hari balik pukul 9,tak sempat nak tengok berita. Pelik, ribu ribu orang kumpul, habis takde dana nak buat banner ke flyers ke ape? Rasuah tak boleh, vandalism takpe. ANYWAY, malas nak campur urusan majlis pembandaran.

Then, dekat tempat kerja, ramai pulak datang cari baju kuning kosong. Okai, ini memang I stepped on a dogshit lah since aku penunggu men's department. 

"Adik, baju kuning kosong ada tak? Pak cik nak beli, nak cop pergi bersih"
"Gotong-royong bersih apa,pak cik?"
"Eh bukan,nak p KL nuh. Pakcik nak berhimpun, nama kumpulan tu bersih.."
"Eh,bukan haram ke,perhimpunan tu pak cik?"

Okai,aku admit memang kepoyo-an law student aku membuak-buak nak keluar time tu. Nak bertekak pasal Article 10 segala~

"Baju murah pun takpe dik,size besaq ada dok?"
"Pak cik,awat depa tak settle cara formal,cara elok?bukan ada prosedur ka nak buat undang-undang semua tu?"
"Memang la.tapi benda ni,nak bawa masuk parlimen pun tak lepaih."
"Awat tak lepaih?kira kalau tak lepaih tu,ada yang tak kena la tu kan?"

Then he gave me the stop-asking-me-questions-cuz-i-don't know-what-to-say look.

"...p kl jauh-juah perabih duet,silap hari bulan lokap~"
"apadia,dik?"
"Dok,ni try tengok baju ni,elok boleh pakai kap~"

2-3 hari lepas tu,ada lagi 2 orang pak cik datang cari baju kuning 10 helai.

"Pak cik beli banyak buat pa,pak cik?"
"Dok,nak bawak orang kampong p main dart nuhhh"

orang kampong punya team dart.cayalah!

Yahhh,I'm that stupid. Lepas dengar those pak cik explain kenapa diorang sampai buat pakatan segala, I was like, okay,it's a good agenda. Niat baik,of course, tapi cara tu sonsang sikit kot? I mean, ok memang havoc boleh kumpul ramai-ramai, terpekik terlolong, keluar masuk lokap, polis buat roadblock sana sini, perabih duit,masa,tenaga,gas pemedih mata, mengadap sultan, blog entries, conteng conteng dinding, baju sepesen, menipu salesgirls, memang something lah! At least nampak lah maksud warna biru dekat jalur gemilang tu memang terterap dalam jiwa rakyat.Great. 

in the end?

kecoh.which is cool cus riot is so ma thang,ya naw?

racism.which if you can't tell,BAD.

Conflicts. Kebetulan je nick pengkomen tu 'setan'

Personally, aku tengok yang pergi that assembly bukan nak sokong agenda tapi mostly rebellious kiddos macam aku yang perak tak pernah kena kejar dek polisi and clean freaks. No offence,aku cakap mostly. Entah lah,aku tak nak blame pembersih se Malaysia neither nak jadi pro kerajaan. Sebab kalau aku keluar ilmu ciput yang aku belajar,nanti orang cakap poyo budak law emo,kalau sokong bersih rasa macam something's wrong. So, like usual, aku New Zealand for good. Otak ada, kita fikirlah sendiri.Pakai otak,bukan hati,yaw!

p.s. whatever usul yang pembersih perjuangkan tu,harap dapat masuk parlimen lah lepas ni,eh?At least berbaloi tiket bus pergi kl tu~

No comments: