Chambers

Friday, May 15, 2009

tell me the truth!

ouh!aku sgttt maw jadik lawyer!!!!(too worried to write properly,*sorry XD).urgghhh...sgt susahhh aty!knaper kah?duhh...mcm nihhh..lately ader lar do some research psl uitm shah alam nih...to be exact psl my course larrrh.P1007...google pny google,last2 jmpa la blog dak hanis...*winks*dlm entri dyer ader sorg nih comment, psl kos hanis...act.,kos ktorg samer...

""Program persediaan undang-undang di UiTM ada tiga jenis:
(1) pra ijazah undang-undang
(2) fast track pra ijazah undang-undang , dan
(3) asasi undang undang.

Yang awak dapat adalah jenis yang ketiga, iaitu asasi undang-undang. Perbezaan yang pertama dan kedua dengan yang ketiga, ialah yang pertama dan kedua itu programnya di bawah UiTM. Sedangkan yang ketiga, programnya bukan di bawah UiTM, sebaliknya bawah kementerian pelajaran (walaupun dijalankan di UiTM).

Yang pertama dan yang kedua, disebabkan memang di bawah UiTM terus, jadi memang pelajar-pelajar yang ikut kursus tu, kalau lulus, memang dijamin untuk sambung undang-undang di UiTM.

Tapi yang ketiga itu (asasi) disebabkan dia bukan bawah UiTM, sebaliknya bawah kementerian, jadi tidak ada jaminan akan diberi sambung dalam kursus undang-undang, sekalipun awak lulus program tu.Kalau mengikut apa yang saya tahu, sangat sedikit pelajar yang daripada kursus asasi undang-undang, berjaya diterima masuk meneruskan pengajian degree undang-undang.
Hal ini sebab pihak UiTM lebih mengutamakan mereka yang daripada pra ijazah dan fast track pra ijazah berbanding yang daripada asasi. Jadi kalau awak masuk asasi, hanya sekiranya awak sangat-sangat cemerlang sahaja (biasanya
3.5 ke atas, kadang-kadang kena lebih tinggi lagi, 3.8) baru dapat sambung ijazah undang-undang. Majoriti budak-budak asasi tak berjaya sambung undang-undang.

Akhirnya mereka terpaksa ke universiti-universiti lain, dan sambung dalam jurusan yang bukan undang-undang, contohnya bisnes studies dan sebagainya, sebab dah tak ada pilihan lain. Dua tiga kerat je yang betul-betul bagus keputusan, yang dapat sambung undang-undang.
Jadi kalau awak memang serius nak sambung dalam bidang perundangan, pilihan ke asasi tu agak kurang cerah sebenarnya. Lainlah kalau awak dapat pra ijazah undang-undang, sebab yang itu memang dah pasti akan boleh sambung ke degree. Tapi terpulanglah jugak, kalau memang yakin boleh score, tak jadi masalah, boleh ambil saja ambil asasi. Kena pastikan betul-betul cemerlanglah. ""

tym bacer nih mmg hancusss jewr aty!mygod...sgt sedeyhhh!!!knaper susah sgt...klu cmnih baek pegy matrik arituh!****!!MyEm0.Com(sgt sedeyh!crying so hard from d inside T_T )...sgt jealous samer niesah ngan syafiq...korg dpt fast track!ouh....sgt jealous!!!ngeee...lebeyh baek aku jual pisang goreng dekat tepi jalan klu taa bleyh further law lps nihhhh!(tuhan,jgn makbulkan*-*)sedih!sedih!!sedih!!!MyEm0.Comklu larr aku tawu,aku takkan letak kptm dkt second choice!duhhh~knaper tak dpt third choice???(under uitm)...why???!MyEm0.Comsgt tidak adil!uitm patot clarify everything first,bkn biar aku raser cam nk telan air liur saliva pown susahhhh!aku nk sue uitm!!!hihi...*kidding jek*nnty xpasal jek blog aku kua brita tb3..MyEm0.Comharhar... *lamer x gune menda lah nih!*

so,seriously aku tataw nk wat aper...pastuh aku tingat,mr HADI!!!MyEm0.Comso,aku sent msg kt dye,siap dgn bukti yg kukuh lagik!^^...arituh,tym dye explain cm sng jek...last2,aku dpt taw cmnih lak!mmg sgt confius + frustrated sgt.sgt!pastuh,dye ckp sounds veryyy hard*sigh(yelarh,klu tak,aku takkan refer kt unx balek..adeyy!)tp,sbnrnye sng jew..adeshhh!nahh larrr bukti..(naper aku sukaa tunjok bukti?mmg berdrh law betol!lol)

pastuh,sekali lagi(mmg slalu sgt!)ym **** aku tuh,wat hal...so,mmg tak sempat nk tggu dye explain.dye pown out awl dkt fb...aku nk carik contact number cm desperate eager sgt nk dye explain!ouh!aku taa suka trouble-kn manusiaMyEm0.Com .(aku alien kah???)lol...so,aku raser,tggu besok larr aku mintak explanation tuh.&& i really2 hope yg d explaination tuh can really bring my spirit up balek...MyEm0.Com mr. hadi,so sumer depend on ur explaination...hihiMyEm0.Com

sbb tak dpt jugak thn aty nih...aku tavel lagik di blog hanis...eh!aku terlepas pndg satu comment nih...
""Camnih, KPTM is not under UiTM tp held kat UiTM gak and skrg nih, (starting from my badge), 30% of the KPTM student, yg dpt highest among all and MUET band 4 or 5 akan trus diabsorb masuk ke BLS (Bachelor in Legal Studies) kat UiTM Shah Alam.
Kalau badge before dis, dorang accept 17 students je.. tp starting from my badge, UiTM dah mule pandang and acknowledge KPTM students gak.
If u confident bole buat, baik ambik Asasi kat UiTM drpd kat Matriks sbb insya-Allah tmpt utk degree tu ada.. ;) tp kena work hard.. seriously asasi undang-undang mmg kena ada minat utk menghafal, minat dlm law yg mendalam ""
comment nih agk positip gak!even 30% tuh sgt siket...however i hef to struggle!MyEm0.Comwork my ass off!!!haha... kalau dye nk absorb 30%,i'll give them 100%!!!so,aku akan jadik among 30% tuh!ouh...dugaan,jgn larr byk sgt,please?....minat untok menghafal?CHECKED!minat dlm law yg mendalam?CHECKED!MyEm0.Comhuhhhh!uitm telah look down on me biler dyer x kasik aku fast-track!so,hey!!!watch out for my ACKNOWLEDGEMENT!i aint talking shit over here...aku nak buat the best nanti kt uitm!aku nak score at least 3.5! bkn sajer boleyh wat LLB,tp aku nak wat sampai bleyh pegi University of Reading kt UK!!!MyEm0.ComMyEm0.ComMyEm0.Com *muka aku dkt uitm nnty+smgt yg membara*MyEm0.Com so,kwn2,doakn aku berjaye dkt asasi nnty(:..&& dpt jadik lawyer terhormat^^...tengss,syggg korg!

p/s:entri kali nih,byk info yg di-kidnap from blog dearest

zainab hanis .so dear,ty so much!(:

8 comments:

Railey said...

Belaja Je Mane-Mane.. Rezeki MAsing-Masing Tetap Ada... UITM Shah Alam?? Senang2 Jengok2 La I Kat SkatePark Area Situ.. (Lalalalal)

niesah la! niesah!! said...

huhu~~
chill..chill..dapat kos undang2 mane2 pon kene study hard jugak..dun worry...mesti boleh punye lah!
eyh!sape syafiq..dapat law gak ea?

Fynn said...

Railey!
hope so^^...
haha...okies2...

Niesah!
yahh!ykn boleyh^^
bru jew knl syafiq tuh act. huhu~
ha'ah..dye dpt law gk...

Syafiq said...

And I thought that I was the one who was jealous of you...
try la pe yg sy gtaw awk 2(check msg kt FS)...

Good Luck!

Farah Abdullah said...

salam..
hai.. juz nk share info..
my fren dulu pn under asasi law jugak..
as she said, its not so difficult..she got 4.00 for her 2nd semester n now she's in UKM taking law. so all da best k! =)

Fynn said...

Syafiq!
haha...tengs,i'll think bout it(:

Farah Adila!
slm,hey...
ouh,great!tengss fer d info k?^^

zainab hanis said...

your welcome
harus lah kita bljr betul2 bt asasi ni
no more living in the la-la land mcm masa SPM dulu

Fynn said...

zainab hanis!
ngee~
yahhh!no more..