Chambers

Saturday, December 25, 2010

Review : The Chronicle of Narnia : The Voyage of the Dawn Treader


Walaupun agak lambat beberapa hari, finally aku dah berjaya tengok Narnia! Best weh best! Sorry to say, aku prefer The Chronicle of Narnia much much more dari Harry Potter! Deal with it. Okay lah, mari sambung review.yeeha! Tapi aku frust tak dapat tengok 3D. confirm lagi masyuk ;)

This time, Lucy dengan Edmund saja yang ada since Peter dengan Susan dah besar panjang, dah tak boleh masuk Narnia-land lagi dah. So, diorang ni dihantar ke rumah cousin diorang, Eustace. 


Nak di jadikan cerita, tengah Lucy,Edmund and Eustace ni bergaduh, tiba-tiba Lucy perasan yang ada sebuah lukisan ni macam bergerak. Eustace yang sengal tu pulak ambil lukisan tu konon nak buang la since air laut tengah mencurah-curah keluar, tapi lukisan tu jatuh, and diorang sort of termasuk dalam tu dan end up kat tengah-tengah laut. 

                                   

Lepas tu,baru diorang perasan yang kat belakang diorang ada this big ship, which is the Dawn Treader!Kebetulan, kat atas kapal tu, ada Prince Caspian and the gang. So,mulalah diorang punya journey ke pelbagai islands sangat misterius. Best sebabnya, setiap pulau ada misteri masing-masing. Kalau korang tengok effects dia sangatlah WOW. Ada this sungai yang airnya boleh tukar everything jadi emas, mermaid yang lutsinar, naga, Dooflefold (Dwarfs yang ada satu kaki and tapak kakinya bapak la besar macam bigfoot!), magician, blue star, and ular laut yang sangat lah besar dan seram. And last sekali, baru diorang jumpa dengan Aalan. Okay,tak nak cerita banyak,nanti spoil untuk korang.

Jom aku introduce character baru lah ;

Eustace
Budak Eustace ni, kira macam skema, berlagak segala~ So, dah boleh agak Lucy, Edmund tak rapat and asyik bergaduh dengan budak ni. Tapi thanks to budak ni lah, diorang dapat pergi ke Narnia lagi. And sebab dia jugaklah, cerita ni kelakar. Yang bestnya, nanti korang boleh tengok how budak ni berubah from gila annoying sampai Prince Caspian pun doubt diorang ada blood ties ke someone yang agak berguna. Dan bukan takat berubah perangai je, segala bentuk pun akan berubah. Dalam cerita ni, Eustace ada tulis diari, and diari dia tu lah yang akan narrating movie ni.

Prince Caspian yang yum yum ;D


Dwarf kaki bigfoot,aku lupa lah nama apa.duhh! Tapi diorang ni sebenarnya dah di-halimunan kan oleh magician.So,orang tak boleh nampak rupa sebenar diorang. Then diorang ni akan culik Lucy ni and cakap ;

"We are so big"
"We will kill you"

The Blue Star

Blue star ni yang guide untuk mision diorang nanti . Sangat lawa, dia anak kepada tuan salah satu pulau yang diorang akan pergi nanti.

This naga ada nama but won't tell you.HAHA

Aslan yang gebu! Well,tak banyak sangat dia muncul kali ni. Tapi mostly dia selalu dekat dengan Lucy, maybe sebab Lucy yang first jumpa Narnia kot? 

Overall, Narnia never is a disappointment to me. Suka tengok magical creatures and effect yang sangat jauh beza dengan filem local kita. Jalan cerita pun menarik. and oh yes, Narnia is one most beautiful country ever!Rating, aku bagi 4/5 bintang lah!Yang penting tak rugi korang keluar RM10 nak tengok wayang rather than beli from lanun,worth it ;)

Yang paling aku suka is bila Reepicheep bagi nasihat dekat naga yang tengah sedih tu,


"Extraordinary things only happen to extraordinary people" 

No comments: